mandag 8. juli 2013
Det
ble ikke så at jeg sa noe om bussturen til Lugo i Galicia. Det har skjedd så
mye i mellomtiden. Vi har blitt kjent med Mona Lisa & Tommy i stålbåten Brynhild fra Trollhãttan; med Pive &
Oko i Andromeda fra Finnlands
skjærgård, og ikke minst, med Torunn og Ola i Noa Noa II fra Stockholm. Sammen med disse lystseilerne – som i
motsetning til besetninger vi har gitt fellesnavnet «tre menn i en båt», som
stikker til havs uavhengig av langtidsvarselet, fordi de har noe de må rekke -
har vi ligget tre uker i La Coruna og ventet på været.
Vi har dradd på utflukter sammen og vi har
gått på by’n sammen. Og hva har vi snakket om? Været. Vi har snakket om været.
Vår er faring nå etter fjorten måneder drivende for vær og vind, er at man blir
skikkelig sammensveiset av å snakke om været. Og om vinden.
Og med alt dette snakket om været, der Mona
Lisa kunne få seg til å lene seg temperamentsfullt frem over kafébordet og si
noen alvorsord om sterk kuling, men møte motbør fra Ola som mente alt avhang av
vindens retning, mens Pive satte tingene i sammenheng med å vise til at verken
styrke eller retning må ses isolert fra bølgenes høyde, hvilke distanse de har
tilbakelagt før de løfter båten, eventuelt sender den ned i den vindstille
dalen mellom frådende skumskavler, med alt dette snakket om været har vi kommet
ordentlig inn under huden på hverandre.
«Vi e då på tur, fõr tusan!» sier Mona
Lisa. «Vi e jo her fõr att kosa oss!» stemmer Tommy i. Vi andre nikker. Kunne
ikke vært mer enige. Vi er godt voksent folk og har ingenting å bevise. Vi vil
hjem igjen til barn og barnebarn. Noen av oss har nemlig barnebarn og vi andre
gleder oss til å få det.
Men nå, 1. juli, er værutsiktene slik at
det ser ut til at vi kan seile i morgen. Tommy & og Mona Lisa skal sørover.
«Vi får se hvor langt vi kommer», sier Mona Lisa. «Og hvor vi havner», sier
Tommy.
Vi andre, Breeze, Noa Noa II og Andromeda skal nordover. Til Cork, til Scilly
Islands, Til Camaret. Vi får også se hvor vi havner. Alt avhenger av vindens
styrke, retning. Og bølgene.
Noa
Noa II og Breeze enes om å stikke
avgårde klokken ni neste dag. Da er værvinduet på sitt åpneste. Vinden, en
firer på Boufort skala, kommer fra vest. Det blir sol, sies det.
Og Andromeda?
Pive,
som er ubestridt kaptein om bord, hun smiler og lar huskyblikket flakke over
kafébordet på Waikiki Bar, trekker på skuldrene og sier ut i luften mens hun
leter etter de svenske ordene som dekker sjefsavgjørelsen: «Vi får se. Vi
kommer när vi kommer».
Det var sant. Mye kan skje.
tirsdag 25. juni 2013
I
går natt kl. 0200, mandag 24. juni, var alt klart. Sammen med den svenske båten
Noa Noa II skulle vi forlate La Coruna i Galicia, krysse Biscaya, og seile rett
nord til Irland, en tur på 500 nautiske mil og fem døgn. Fire timer før avreise
kommer imidlertid en britisk båt inn i havnen. De la ut tolv timer tidligere i
samme retning, i den tro at værvarselet stemte, altså at de ville møte en
håndterlig kuling og tre meters bølger i begynnelsen, og senere bedre vær, like
til Irland. Akkurat hva vi trodde.
Men værmeldingen stemte ikke. Ute i havet
skylte bølgene over båten og kulingen var langt fra håndterlig, og tolv timer
etter var de tilbake i La Coruna. De advarte oss mot å prøve.
Vinduet mot nord åpner seg ikke på den
nærmeste uken og jeg har ringt jobben og informert om at vi nok ikke rekker
hjem med det første.
«Seil forsiktig», sa jobben.
Det skal vi. Inntil videre gjør vi oss
lommekjent i Galicia. Siden sist har vi vært i Santiago de Compostela, sammen
med våre venner i Noa Noa. Vi har feiret svensk midtsommeraften 21. juni og
spansk St. Hans på La Corunas bystrand sammen med tusener av feststemte
mennesker. Neste post på programmet er busstur til Lugo.
Mer om det når vi har vært der.
torsdag 13. juni 2013
Hei
alle sammen.
En
grab-bag er en vanntett sekk og i den putter du alt du trenger for å overleve
et døgn i redningsflåte. Vann. En pakke knekkebrød. Munnspill. Tørre klær.
Fiskesaker, i fall det skulle vise seg at redningen ikke innfinner seg innen det
første døgnet likevel.
En Epirb er en innretning som sender ut et
signal med den forulykkedes posisjon. Den kan aktiveres manuelt, eller den
aktiveres i kontakt med vann. Det er imidlertid viktig at man slipper å lete
etter den om uhellet inntreffer. Derfor bør den stasjoneres ute på dekk, men
altså ikke slik at den kan utsettes for sjøsprøyt. Derfor har vi konstruert en
beholder av to to-liters Colaflasker som vi har satt sammen, og teipet den til
rattstammen. Jeg drakk Cola i en uke, men ble ganske fornøyd med resultatet.
Det gjør noe med deg, å foreta slike
forberedelser. Du blir ganske oppmerksom på din egen sårbarhet. Du blir heller ikke
videre høy i hatten av å tenke på at kysten vi nettopp har forsert, kalles
Costa de Morte. Altså Dødens kyst.
Vi har forlatt Portimao og Algarve, og det
var en ganske storartet opplevelse å seile forbi Cabo de Sáo Vicente, det
sørvestligste punktet i Europa
Atlanterhavstkysten av Portugal og Spania
er ikke regnet for å være videre seilbar i nordlig retning. Derfor var planen
egentlig å seile via Azorene. Været ute i havet ble aldri slik at vi ønsket å
utfordre det. Derimot viste Dødens kyst seg fra sin beste side, så vi la i vei
mot strømmen. Til gjengjeld fikk vi vinden med oss. Først cruiset vi opp til Cascaís.
Derfra til Leixóes, som ble vår siste havn i Portugal. Det spanske
gjesteflagget ble heist i Baiona, byen i Den gamle verden som var den første
til å høre nytt om Den nye verden, da Kristoffer Columbus sitt skip, Pinta, vendte tilbake etter sin
skjebnesvangre ekspedisjon, i 1493.
Nå er vi i La Coruna, helt nordvest i
Spania, og i det vi kom inn i havnen for tre dager siden, blåste det sannelig
opp til kuling igjen. For øyeblikket skinner solen, men lavtrykkene ligger tett
ute i havet, og ingen vi snakker med drømmer om å krysse Biscaya den første
uken. Så her er vi. I nydelige Galicia. Vi lengter hjem. Lengsel er også en del
av reisen. Vi lengter til barn, til søsken, svogere og svigerinner, til venner
og kolleger. Ja, til jobben, faktisk. Vi gleder oss til å rusle på Nordre, gleder
oss til tilfeldigvis å støte på en bekjent på Brunhjørnet og slå til på en
kaffe på Dromedar.
Men først skal vi innom noen irske pub’er
sør i Irland. Så skal vi innom noen skotske whisky-destillerier vest i Skottland.
Så skal vi seile Caledoniakanalen og altså via de skotske innsjøer komme ut i
Nordsjøen. Så får vi se. Kanskje blir det noe helt annet enn hva vi i
øyeblikket forestiller oss. Vinden er en uberegnelig støttespiller. Langtidsvarselet
på Passageweather.com granskes flere ganger daglig. Grab-bagen er pakket og vi
er forberedt på alt.
Abonner på:
Innlegg (Atom)


