Så
kom vi oss gjennom Gibraltar. Mye skal klaffe før en seilas vestover kan
gjennomføres. Mange har forsøkt. Mange har forsøkt flere ganger. Noen har gitt
opp. Blant dem er Kong Sigurd som for ni hundre år siden seilte fra Norge til
Miklagard, og gjorde de erobringer som vel var mulig underveis, men som endte
opp med å selge skipene sine i Middelhavet, og vende hjem på hesteryggen.
Hjemturen tok tre år.
Dette er ikke en mulighet vi kommer til å
benytte oss av. Derfor ventet vi på optimalt vær. Det kom onsdag første mai. To
timer etter høyvann, som denne dagen inntraff klokken 8.30, rundet vi fyrtårnet
og moskeen, ytterst ute på Europa Point. Snart, men litt etter skjema, seilte
vi forbi Tarifa, som er det kritiske punktet. Her blåser kuling tre hundre
dager i året. Stredet er på sitt smaleste, det er kun åtte nautiske mil over
til Afrika. Strøm og tidevann er på sitt hardeste, og kommer vinden fra vest,
er det bare å snu.
Som vi hadde lest oss til: strøm kan vi
ikke gjøre noe med. Tidevann kan vi innrette oss etter. Høvelig vind kan vi
vente på. Og sånn gjorde vi det. Derfor ble turen gjennom stredet er ren
lystseilas, og da vi ut på ettermiddagen var ute i Atlanterhavet, var vi
temmelig fornøyd med tilværelsen.
Solen skinte og når den omsider gikk ned,
gikk den ned med bravur. Natten var stjerneklar og månelys, og morgenen opprant
med enda en strålende dag. Vi slo av motoren og lot oss drive for vær og vind,
og langt inne til babord, skimtet vi Algarvekysten.
Men natten vartet opp med kraftig og
uanmeldt vind, og vi angret på ikke å ha tatt tre rev i seilet, som strengt
tatt er et prinsipp her om bord, når det er nattseilas. Det var hektisk en
liten stund, men vi la om kurs, gikk innover i Cádiz-bukten og kom i le av land.
Vinden kom fra nord, så det var en trygg manøver. Vi passerte Olháo for sakte
fart midt på natten og ankom Portimáo neste dag, og her er vi nå. Dette er den
fineste havnen vi så langt har besøkt. Strendene ved Praia da Rocha kan måle
seg med hva som helst (dog ikke Formentera. Og nei, ikke Culatra utenfor Olháo,
heller.)
Vi har leid bil og tatt turen til Olháo og
besøkt vennene våre der, tittet på huset vårt, tatt en forfriskning på
Cantaloupe Jazz Café, som er stamstedet vårt, og jeg har dykket på vraket av to
krigsskip som er senket her, like utenfor Portimáo. Og i går tok vi en
sporadisk bilyd i motoren til etterretning, skaffet oss en fagmann på området,
som lett skrudde fast dieselpumpen, som var løsnet.
Vi sjekker langtidsvarselet hver dag, og
regner med at været mellom Europa og Azorene snart frister til langfart. Jeg
skal nok rekke å komme tilbake til jobben innen avtalt tid. Men inntil videre,
høres ikke dette ut som et fint liv, da?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar