Men hva har vi fått lest på reisen?
For det er noe man tror, at man skal få lest så mye.
En del, i hvert fall. Men vi har
ikke fått lest stort. For det meste har vi vært underveis, stirret
storøyd på gamle byer som står på Unescos Verdensarvliste, der vi
glir sakte forbi dem. Når solen skinner og vi er langt fra folk, har
vi nesten følelsen av å være på ferie. Vi kikker på fuglene som
lever langs Rhónen, hvor vi er nå. Skarv, svaner, traner. En og
annen måke, nå som vi nærmer oss havet igjen.
Jeg liker tranen. Høy, grå,
majestetisk, i koksgrå smoking og med hvit vannkjemmet sveis. En
sort maske som snarere enn å gi et skummelt inntrykk, fremhever dens
aristokratiske aner og lar dens identitet forbli en hemmelighet. Den
er alltid alene.
Står der fem stykker på et jorde,
noe det sjelden gjør, beholder de alltid en sikkerhetssone på femti
meter mellom seg. Blant fugler er det den jeg liker best.
Den står der i toppen av et dødt
tre som reiser seg opp av det grønne buskaset langs bredden, løfter
en fot men er ellers ubevegelig. Øyet, det som er vendt mot oss,
stirrer mot et punkt skjult for alle andre enn den selv. Det er som
om den funderer på noe som er hinsides andre fuglers fatteevne, og
jeg tenker på den som mer sofistikert enn dem. Mer avansert, mer
intelligent, kanskje også mer emosjonelt begavet. Men det er før
den blir vár motorduren. Den skotter mot båten, setter foten ned
igjen, brer de svære vingene ut, letter, åpner nebbet og slipper ut
et skrik som har gjenlydt uendret siden flygeøglenes tid, som for å
spotte mitt forsøk på å menneskeliggjøre den, mine bestrebelser
på å løfte den opp av instinktenes rike.
Men altså vi leser ikke stort. Nå
kvelden kommer, noe den gjør så fort solen går ned, stuper vi til
køys og blir der til solen står opp igjen.
Men noe får vi da lest. Simon
Winchesters ”Atlanterhavet”. Fernando
Pessoas dikt. Karl Ove Knausgårds „Min kamp 6“, hvor jeg
får en påminnelse om at den genuine reisende, er en reisende som
alltid lever i spenning for hva som åpenbarer seg bak neste sving.
Og noen bøker til. For det meste kartbøker.
Vi er ennå langt unna å være
utlært i kunsten å reise, men vi gjør fremskritt.
I det nittiførste fragment som er
bevart av Heraklit heter det, at man ikke kan stige ned i den samme
elv to ganger, så når jeg skriver at vi er på Rhónen, er det
knapt en halv sannhet i det. Alt rundt oss er i en evig
fornyelsesprosess. I endring. Og når vi tenker på dette, øker
spenningen med hva som vil åpenbare seg bak neste sving.
For en uke siden seilte vi inn til
Tournus. Det er gått tjueen år siden sist vi var der. Da var
guttene med. Til tross for hva jeg nettopp sa om at alt er i en evig
fornyelsesprosess, var så vidt vi kunne se var ingenting forandret
siden den gang. Mye var ikke engang forandret siden tusentallet, da
katedralen ble påbegynt.
Den var åpen og vi gikk inn.
Vi kom inn i et stort rom løftet
og holdt oppe av søyler. Det var på det nærmeste tømt for pynt og
rikdommer. Det var bare dette rommet. Lyset som falt inn gjennom
vinduene høyt oppe på veggen og skåret i skiver av søylene. L
tente et lys til en pris av en euro, som gikk til menighetsarbeid, og
jeg tenkte: Kanskje hun tenner det for meg denne gangen. Det tenkte
jeg også da hun tente lys i katedralen i Peronne. Det var der jeg –
ikke lite overrasket – ble oppmerksom på at mitt sinne mot Kirken
var borte. Vi sto utenfor katedralen. Overalt hvor vi hadde gått for
å nå frem til det store torget som grenset inn mot den, var det
minnesmerker over falne for fedrelandet. Først en rekke navn på
unge menn og gutter som døde mellom 1914 og 1918, så en rekke navn
på gutter og menn som døde mellom 1940 og 1945, til slutt navnene
til noen få som døde i de imperialistiske krigene, først i
Indokina, så i Nordafrika. De skal minnes, de og.
Vi ble stående litt utenfor
katedralen og jeg kjente en stor glede over at to kriger ikke hadde
klart å legge den i grus.
”Bra den ikke ble bombet” slapp
det ut av meg.
”Tenker du på hva den har
betydd for folk i krisetider?”.
”Ikke egentlig”, sa jeg.
Jeg var bare glad den ikke var
bombet, og det var litt forvirrende, tatt i betraktning av hva jeg
har sagt om kirken den siste tiden. Det var i Hellas for fire år
siden den første forstyrrende tanke brøt inn i mitt sinne mot
Kirken. Dette sinnet fant næring i veldokumenterte konspirasjoner,
maktmisbruk, intriger, løgner, følelsesmessige overgrep og
manipulasjoner. Sikkert også noe privat. Vi sto på toppen av Horaen
på Serifos, utenfor et lite hvitkalket kirkebygg. Døren sto åpen.
Rommet var møblert med åtte stoler, et lite alter snekret i hop av
en ydmyk tjener, et falmet ikon uten noen som helst salgsverdi.
Heller ikke da lot jeg anledningen gå fra meg til å utbre meg om
kirkens, og i særdeleshet den katolske kirkens, rikdommer.
”Dette er ikke en rik kirke”,
hørte jeg min svoger Petter si.
Og det selvfølgelige, at en kirke
også kan være et rom for enkeltmenneskets lengsel mot noe
uforklarlig og stort, slo meg, som om det var en åpenbaring, og ikke
allmennkunnskap.
Det var i Peronne L tente sitt
første lys, og det var der jeg første gang tenkte at hun kanskje
tente det for meg. Siden har vi vært innom kirken i hver eneste by
vi har ankret opp i. I Notre Dame i Paris, vakre, overdådige,
uimotsigelige Notre Dame. I Nemours, hvor noen har skåret ut en bit
av et maleri, og stjålet med seg, hvilket ikke har ført til at
rammen med det skamferte maleriet er blitt fjernet. Det henger stadig
på veggen, kanskje som en påminnelse om menneskets grådighet,
kanskje som en påminnelse om at menneskets lengsel i blant ikke
kjenner grenser. I Lyon, byen som de fleste kjører forbi, enten på
vei opp i fjellene for å stå på ski, eller på vei ned til havet
for å bade. I Montargis. Rogny. Belleville. L har tent sitt lys.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar